בניית תוכנית עסקית

בניית תכנית עסקית

מאחורי כל עסק מצליח עומדת תכנית עסקית מוצלחת. אך מהי בעצם? ואיך יוצרים אחת כזו? כל התשובות במאמר זה. בניית תכנית עסקית היא למעשה מסמך המבטא את דרכי הפעולה שיש ליישם להתוויית דרך ניהולית ומקצועית מוצלחת להשגת המטרות והיעדים של החברה. תכנון נכון יוביל להישגים יעילים וטובים יותר.

כמו בכל דבר בחיים, כדי שיצליח, צריך לתכנן אותו היטב. אנחנו פוגשים בהרבה מאוד דוגמאות בחיי היומיום, ניתן דוגמא אחת על מנת להבהיר את הנושא, חתונה. כאשר זוג מחליט להתחתן הוא יושב וחושב על התקציב שיש לו, כמה יצטרך לבקש מהוריו אם בכלל, אילו נותני שירות ירצה להעסיק עבור האירוע, כמה כסף יקבל כל ספק כזה ועוד קשת רחבה של תכנונים.. זוג שלא יתכנן נכון את החתונה עלול להגיע למצב של בור כלכלי אותו לא תיכנן מראש, ולאחר האירוע יכנס למשבר כלכלי שממנו לא יהיה לו פשוט להיחלץ.

פגישת עסקים ותכנון העסק

בניית תכנית עסקית אסטרטגית לעסק

תכנון עסק הוא כמובן בהיקף גדול יותר מאירוע אחד בודד, מדובר על דבר המתנהל באופן שוטף, חודשי, ולכן יש לנהל אותו נכון בצורה שוטפת. בניית תכנית עסקית מאפשרת ליזמים, משקיעים ומנהלים של חברה (קטנה וגדולה כאחד) לצעוד בדרך בטוחה קולה ומחושבת, ומונעת סיבוכים מקצועיים, ניהוליים, שיווקיים, כלכליים וכו'.

חשוב לציין כי בניית תכנית עסקית אינה דבר של מה בכך, היא דורשת מחשבה רבה ומעמיקה, קבלת החלטות, ניתוח פעילות החברה, ניתוח שוק ומתחרים. אך ההשקעה משתלמת! עושים מאמצים בהתחלה בכדי להרוויח אחר כך ובגדול, התוצאות מגיעות בטווח הקצר ובטווח הארוך.

היתרונות של חברות ייעוץ

ישנן חברות מקצועיות המתמחות במתן ייעוץ עסקי לחברות וארגונים, הן בקיאות בעולם המקצועי, הכלכלי והניהולי, ויכולות לספק למנהלים, ליזמים ולמשקיעים בניית תכנית עסקית. ניתן להבין שבניית תכנית עסקית דורשת גם משאבים של זמן וכסף. אך אם תכנון מדויק יוכל לספק את יישום המטרות והיעדים של החברה בצורה מוצלחת הרי שהרווח גובר על ההפסד.

בניית תכנית עסקית מתאימה גם לעסקים בשלבי טרום הקמה, וגם לעסקים שכבר נמצאים בפעילות שוטפת אך מעוניינים לשנות ולשפר תהליכים ותוצאות. חברות רבות נמצאות במצב של עסק קיים ואפילו מכניס, אך משהו לא עובד, ומרגישים שלא מממשים את הפוטנציאל, איך נדע מה לא עובד? בדיוק המקום בו נכנס היועץ העסקי, ובונה יחד איתך את התוכנית העסקית שתוביל להצלחה.

תוכנית עסקית

מה נמצא בתכנית העסקית? (בקווים כלליים)

  • היתכנות כלכלית.
  • תמחור המוצרים.
  • רווחיות העסק.
  • התוויית לוח הזמנים.
  • התווית תקציבים, וכמה תקציב הולך לכל תחום.
  • מטרות ויעדים.

מבנה של תוכנית עסקית או "איך בונים תכנית עסקית בצורה נכונה?"

נמנה את תכולתה של תכנית עסקית (כמובן שהמבנה דינמי וצריך להתאים את עצמו לפי הצורך ותחום העיסוק), לפני כן חשוב להחליט האם תרצו תכנית עסקית שיווקית או פיננסית. הרעיון בבניית תכנית עסקית רשומה הוא הסדר והארגון, כאשר הדברים כתובים ומפורטים קל יותר ליישם את ההחלטות.

סיכום מנהלים: פירוט אודות העסק, הסיבות להצלחה עתידית של העסק, המוצר \ השירות אותו ישווקו, לאיזה קהל יעד פונים, מבנה ההנהלה והצוות, התכניות לצמיחה כלכלית, גיוס ממון. (סעיף זה נכתב ראשון בכתיבת התכנית, אולם יש לבצע אותו אחרון היות והוא מהווה סיכום של הסעיפים האחרים)

מוצרים ו\או שירותים: המוצר או השירות אותו אתם מוכרים ללקוחות, הוא מענה לצורך שלהם. בסעיף זה יש לפרט מה הצורך של קהל היעד שלכם ואיך אתם כחברה עונים לו על הצורך. ישנם יועצים עסקיים שימליצו להוסיף בסעיף זה גם את יתרונות המוצר והבידול מול המתחרים. בסעיף זה יש לציין את עלויות הפיתוח, הייצור, המיתוג, השיווק, האריזה, האחסון, ההובלה, ההפצה וכו'. וכן במידה ואתם מחזיקים בפטנט או סימן מסחרי רשום יש לציין זאת גם.

מבנה העסק: הנהלה וצוות החברה: יש לציין האם העסק הוא עוסק מורשה \ חברה בע"מ \ שותפות? וכן, מה המבנה שלו מבחינת צוות ההנהלה.

כאן קיימת הפרדה בין ההיבט השיווקי להיבט הפיננסי: בתכנית עסקית שיווקית יש לתאר את קהל היעד אליו תרצו להפנות את המוצרים \ השירותים של החברה (האם לקוחות פרטיים, לקוחות עסקיים, אחר?), ומה המענה לצורך שלהם. בסעיף זה יש לפרט את היתרונות על פני המתחרים. בתכנית עסקית פיננסית יש לציין בסעיף זה תשובות לשאלות כגון אלו: האם העובדים יהיו שכירים או פרינלנסרים? אילו תפקידים ידרוש העסק בהקמתו ובהמשך? ובאיזו נקודת זמן ידרשו תפקידים נוספים?, מהו השכר הצפוי לעובדים? ואיך כל עובד תורם להצלחת העסק?

בניית תוכנית עסקית אסטרטגית

בניית תכנית עסקית גם בנושא שיווק, מתחרים ומכירות

ניתוח השוק והמתחרים: יש לבצע מחקר שוק ומתחרים בצורה מעמיקה ויסודית, יש להבין היטב מהם היתרונות והחסרונות של המתחרים, מה עושים המתחרים החזקים בתחום, האם קיים בשוק מקום עבור העסק שלכם עם היתכנות להצלחה ומה תצטרכו לעשות על מנת להצליח. בתכנית עסקית פיננסית יש לציין את האסטרטגיה והשלכותיה מבחינה כספית, כמו לדוגמא: הקמת חנויות במרכזי קניות – בקניון \ במקומות אחרים, פתיחת סניפים ברגע אחד \ פתיחת חנות אחת בהתחלה ולאחר מכן להתרחב לסניפים נוספים וכו'.

מכירות ושיווק: בגדול סעיף זה מדבר על איך מביאים את הלקוחות, איך מוכרים להם ואיך משמרים אותם.
בתכנית עסקית פיננסית יש לציין כאן מה הצפי להכנסות מהיעדים השיווקים והמכירות בתקופת זמן מסוימת ומוגבלת, וכן מה העלויות אותן נקציב לשיווק, פרסום ומיתוג כמו למשל עלות ניהול קמפיינים, פרסום במדיה ועוד.

מקורות מימון: בסעיף זה יש לציין מהיכן תשיג את התקציב עבור הקמת העסק ולמה בדיוק ישמש הכסף, מהם הרווחים הצפויים מאותו סכום לתקופת זמן מוגדרת, מצבו הנוכחי של העסק מבחינה כלכלית – האם נמצא ברווח או בהפסד ומהן התכניות להמשך מבחינה כלכלית.

מהשלבים המפורטים ניתן להבין שבניית תכנית עסקית דורשת משאבים רבים מבית העסק. לכן, יועץ עסקי מקצועי הוא הפתרון לצורך הזה. יועץ עסקי שמגיע מבחוץ מסתכל על התנהלות החברה בצורה אובייקטיבית ואינו רואה את המוצר של החברה כדבר חיובי בלבד (לעומת אנשי החברה שפיתחו ויצרו אותו), הוא אינו מוטה ולכן הוא יכול לתת חוות דעת מקצועית יותר. בנוסף לכך, בידיו של היועץ העסקי כלים רבים מקצועיים התורמים לבניית תכנית עסקית נכונה ויעילה יותר.

המאמר נכתב ע"י יועצים עסקיים מטעם חברת MINDED המומחים בתחום ייעוץ עסקי. לפרטים נוספים בקרו באתר או חייגו – 09-3750500.

קראו גם את המאמרים הבאים

חברתנו QUICKCMS מעניקה כלים ושירותים מתקדמים לעסקים, החל משלב השיווק והמיתוג וכלה בצד הניהולי וניתוח הנתונים של העסק שלכם.

השאירו פרטים

המאמרים החמים באתר